Vkus jako představa o kráse a módnosti může být považován nejen za více méně všeobecně sdílenou normu, která se mění v prostoru i v čase, ale lze na něj nahlížet i jako na kategorii ryze individuální.

Kdo má právo posuzovat, co je a co není vkusné, co je ještě přijatelné, a co už za hranicí vkusu? Módní guru, návrháři, módní policie? Ať už se v módě vyznáme nebo ne, většina z nás chce vypadat dobře a šaty, jak známo, dělají člověka. Jak tedy vypadat co nejlépe?

 

Na pravém místě ve správný čas

Oblékat se univerzálně jednoduše nejde. Není to jen otázka vkusu, ale i zdravého rozumu a zachování zdraví jako takového. Tak jako v zimě nenosíme plavky, nepůjdeme do divadla v džínech a sandálech. Oblečení volíme s ohledem na zamýšlený denní program a během dne jej, je-li potřeba, měníme. Dbáme na to, abychom nepůsobili nepatřičně a v negativním slova smyslu na sebe neupozorňovali. 

 

Džíny forever?

Ano, džíny jsou nesmrtelná klasika a můžeme je nosit po celý život. Ovšem pozor: Záleží na tom kam a kdy. Na pivko s přáteli rozhodně. Na zahradní grilovačku taky. Do práce jen tam, kde je povoluje firemní dress code. Představa, že tmavé džíny a košile nahradí oblek, je stejně tak častá, jako mylná. Rovněž džíny s dírami, třepením či cvočky by měly zůstat součástí šatníku jen do určitého věku. 

 

Když věk hraje roli

Co je pohoda a cool na dvacetiletém muži, na pětatřicetiletém drhne a na padesátiletém působí už jen tragikomicky. Zhruba od pětadvaceti let poslouží pro běžné denní nošení košile podstatně lépe než triko. To by mělo zůstat ve skříni už víceméně jen pro sportovní aktivity. Pokud se trika nechceme vzdát, pak volíme pokud možno kus vyrobený z kvalitního materiálu, ve vyšším věku bez výrazného potisku a vždy dobře padnoucí. Ale stejně: košile jsou košile. Elegantní do obleku i ležérní a volnočasové by měly být pro běžné denní nošení první volbou. Muži v nich působí upraveněji, elegantněji, důvěryhodněji a mužněji.

 

Vkus má rád kvalitu

Tak to prostě je.  Člověk by se měl oblékat co nejlépe s ohledem na své finanční možnosti. Lépe je mít pár kusů perfektně padnoucích a do detailu vypracovaných oděvů, než plnou skříň nekvalitních a neforemných hadrů. Pokud nešijeme u krejčího, ale vybíráme z konfekce, vždy pečlivě měříme a můžeme-li, zkoušíme. Vybíráme dle materiálu,  střihu a propracování. Investice do kvalitního oblečení a obuvi se nám, zvláště pak u klasických, nadčasových modelů, rozhodně vyplatí. Platí to i pro doplňky – kvalita a nadčasovost se cení. Pamatujeme i na umírněnost – doplňky nosíme sladěné (pásek v barvě bot) a nepřeháníme (k výrazným hodinkám si nebereme na druhou ruku náramek ani výrazný prsten. Solitér necháváme vyniknout, netříštíme pozornost). Lidé, kteří mají vkus, nikdy nepůsobí lacině.

 

Střih je mocný čaroděj

Postavit se nahý či v prádle před zrcadlo vyžaduje u spousty lidí notnou dávku odvahy. Odvážit se k tomuto však znamená podniknout úspěšný krok k dobrému oblékání. Zrcadlo odráží naše přednosti i nedostatky a s nimi je potřeba pracovat. Ukáže nám totiž, co vyzdvihnout a co naopak potlačit. Správně střižené oblečení dokáže s tělem zázraky, zrovna tak vhodně zvolená barva dle osobní barevné typologie.

 

Čistota je nejen půl zdraví

…ale i vkusu. Co je platné, že má někdo na sobě oblek renomované značky, když má zmuchlaný límeček, na kravatě kydnutou omáčku, na kalhotách uvízlé kočičí chlupy a zablácené boty. Vkus jde ruku v ruce s péčí o sebe sama i o své věci. Základem je osobní hygiena, upravenost, čisté oblečení a obutí. Upravený zevnějšek vypovídá hodně i o naší duši. Pozor na to.

 

Muži, kteří mají vkus, NEnosí…

Nenosí  opak toho, co bylo zmiňováno výše. Muže, kteří mají vkus, rozhodně neuvidíte v o tři čísla větším vytahaném svetru, rybářské vestičce jinde než na rybách, s ponožkami v sešmajdaných sandálech, s tílkem v roli svrchního oděvu, kalhotami vytahanými v sedací části ani oblečené v nesourodé kombinaci výrazných, značku do světa řvoucích kusů ve stylu „čím více pruhů, tím více Adidas“.  

Muži, kteří mají vkus, vědí, znají a umějí.

 A pokud zatím ještě nevědí, neznají a neumějí, pak jsou ochotni hledat, naslouchat a učit se. 

Vkusné oblékání dá práci, ale výsledek vždy stojí za to. Takže: Jdeme na to!